Olga Adelantado, Cristina Alabau, Elvira Alfageme, Angelina Alós Tormo, Miranda D’Amico, Elena Asins Rodríguez, Manuela Ballester Vilaseca, Milagros Bayarri Casany, Pilar Belmonte, Concha Benedito, Mariona Brines, Cristina Cabrelles, Fina Campins Espí, Amparo Carbonell, Tatay, Antonia Carbonell Galiana, Pilar Carpio, María Dolores Casanova Teruel, Teresa Cebrián, Teresa Cháfer Bixquert, María Chana del Castillo, Cullén, Carmen Pérez-Seoane, Alicia Díaz Rinaldi, Yolanda Del Riego, Amparo Dols Marzá, Pilar Dolz Mestre, María Ángeles Echevarría Echevarría, Teresa Eguíbar Galarza, Amparo Escrivá Palacios, Maria Àngels Feliu Feliu, Juana Francés, Fuencisla Francés Rodríguez, Teresa Gancedo, Ángela García, Codoñer, Ana García Pan, Silvia Gil, Jacinta Gil Roncalés, Sara Giménez Carramiñana, Geli (Ángela) González, Carmen Grau Bernardo, Elvira Gual Almarcha, Beatriz Guttmann Goldberger, Marisa Herrón Cisneros, María Iranzo Cardona, Concha Jerez, Ekaterina Kornilova, Polín Laporta Albors, Ana Lentsch Bahnen, Eva Lootz, Mil Lubroth, María Luisa Magraner, María José Marco Andrés, Ángeles Marco Saturnino, Lola Massieu Verdugo, María Teresa Marín García, Roberta Matheu Gomis, Antonia Mir Chust, Dolors Molina, María Montes, Aurelia Muñoz, Natividad Navalón Blesa, Paloma Navarés, Cristina Navarro Buenaposada, Maribel Nazco, Vanna Nicolotti, Carmen Nogués, Hortensia Núñez Ladevèze, Isabel Oliver Cuevas, Tona de Padua Bellot García, Elena Paredes Suris, María Perceval Graells, Toyi Pereira Fuentes, María Jesús Pérez de Castro, Marisol Pérez López, Águeda de la Pisa, Loretta Polgrossi Guerra, Maria Assumpció Raventós Torras, Vicenta Real Marco, Beatriz Rey Gómez, María José Ricós, Carme Riera Domènech, Carme Riu de Martín, Chiua Román, María Ruiz Campins, Elisenda Sala Ponsa, Inma Salvador i Sales, María Luisa Semper, Pepi Sánchez, Carmen Sánchez Oroquieta, Mercedes Sebastián Nicolau, Soledad Sevilla, María Simón Aguilares, Carmen Soler Esteve (La Palometa), María Teresa Spinola, Isabel Taboada, María Cristina Tejedor, Gloria Torner, Rosa Torres, Aurora Valero Cuenca, Claudia de Vilafamés, Isabel Villar i Maribel Ximénez.

Aquest son els noms que al 2016 destacava la directora del centre, Rosalía Torrent, amb Mujeres entrando en el Museo amb motiu del 8 de març de 2016 amb la intenció de visibilitzar a totes les dones artistes que formaven part de la colecció del MACVAC, recordant la lluita de les dones per aconseguir la igualtat. I que com assevera Torrent: “Certament encara no s’ha aconseguit. Tampoc en el pla artístic, en el qual malgrat els avanços, la seua presència és minoritària en els grans esdeveniments creatius. En el nostre mateix museu, el seu percentatge tan sols aconsegueix el 20% dels artistes representats en aquest. Des del realisme màgic o naturalista fins a l’informalisme, passant per l’abstracció lírica o geomètrica, aquestes artistes ens informen de les tendències més significatives de la segona (i fins i tot de la primera) meitat segle XX. Unides al seu temps, s’han interessat per les experimentacions que en ell s’han anat produint. Si Juana Francés s’unia al matèric al mateix temps que ho feien els seus companys d’ El Paso (grup en el qual era l’única representant dona), Manuela Ballester s’interessava per la figura simbòlica. Si Roberta Matheu Gomis s’endinsava en les senderes del naïf inventant Olimpíades a Vilafamés, Ángeles Marco experimentava amb formes escultòriques gens evidents, igual que la ceramista Antonia Carbonell. Cadascuna un món, totes la seua particular història. Una d’aqueixes històries és la de Beatriz Guttmann.”

Torrent també incideix com l’obra Dunas Amarillas de Guttmann: “és dinàmica evocadora, celebra la vida, com també semblen fer-ho els desbocats equins de Concha Benedito. En les antípodes, i com detinguda en el temps, l’obra mistèrica Claudia de Vilafamés, com també ho és la d’Ana Lentsch Bahnen. Per part seua, Ángela García Codoñer i Rosa Torres, totes dues en la tradició geomètrica del cubisme sintètic, fan un explícit homenatge a aquesta revolucionària avantguarda històrica. La geometria, al seu torn, es alabea a El Mediterráneo de Miranda d’Amico. La figura es mostra poderosa en una de les dones mite d’Aurora Valero, en contrast amb l’estranya encara que sobri cap femení d’Ekaterina Kornilova. Aquestes i moltes altres creadores ajuden a conformar la identitat del nostre espai. […] Repassem els noms d’aquestes artistes, busquem la seua petjada fora i dins del museu. Amb això contribuirem a posar-les on han d’estar: al costat dels seus companys en igualtat de condicions.”

* Actualment, si la nostra informació és correcta, la col·lecció del MACVAC compta amb obra de les següents dones de la província de Castelló:

* Per a més informació visiteu la pàgina web del MACVAC.