dones creadores castelló

Beatriz Guttmann (Castelló de la Plana, 1931-2014)

Artista multidisciplinària, va treballar diverses tècniques i estils al llarg de tota la seua trajectòria, famosa no sols pels seus paisatges i collages sinó també pel seu treball com a ceramista i creadora de joies. En Columna Salomònica (2005) Guttmann conjuga la seua passió pels paisatges amb l’arquitectura, on la columna s’erigeix en protagonista, com un element essencial sustentant. Igual que ocorre amb Pompeia IV (2005), la columna amb volutes se situa en el centre de la composició acaparant tota l’atenció gràcies a les capes i a la textura que li confereix mitjançant la tècnica mixta i/o collage. No obstant això, si ens endinsem dins de l’aparent simplicitat de l’element representat, s’arriba a reflexionar entorn del seu significat. Un significat que ens porta a pensar com l’artista intenta construir un nou llenguatge i alçar-se davant la dominació masculina des de l’antiguitat clàssica, on la dona emergeix i s’alça com a base sustentant de la societat. Tenint en compte el context històric social que li va tocar viure, la seua obra es va veure influïda d’alguna manera amb la repressió política i social, en la qual la dona havia de suportar sobre els seus muscles la pressió i l’estigma social de ser una dona artista davant la indiferència masculina.

La crítica d’art M.T. Beguiristain, en el seu assaig Paisatges del pensament, paisatges de l’emoció, insisteix a subratllar el seu esforç: “treballadora incansable com tota dona de la seua època, no és el paisatge la seua única manera expressiva, però sí que és una de les seues reiteratives obsessions. El paisatge està sempre present en el seu quefer i sempre des d’un punt de vista femení perquè en la seua major part és un paisatge alimentós.”
De la mateixa manera, el seu estil matèric i mixte es contraposa amb la seua aparent calma i profunditat, en el qual la paleta cromàtica juga un paper fonamental, donant lloc a una obra sensible capaç de revelar emocions diverses gràcies al mateix procés creatiu de l’artista. Sense dubte, aquesta pintura, Columna Salomònica (2005), recull perfectament l’essència del seu art, en la qual la força i la delicadesa s’entremesclen per a crear un equilibri entre la matèria i el color, potenciant la seua feminitat.

  1. 1. La huella del pájaro, 2009. © beatriz guttmann
  2. 2. Sèrie Dunas amarillas, 1986-87. © beatriz guttmann
  3. 3.La costa verde, 1997. © beatriz guttmann
  4. 4.S/T, 2009. © beatriz guttmann

Exit mobile version